was ist lost, klasowki gim

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Was ist los
?
Ewa Krawczyk
Marta Kozubska
Lucyna Zastàpi∏o
Wydawnictwo Szkolne PWN
Warszawa 2004
Poradnik dla nauczyciela. Klasa 3
Ilustracje: Maciej Ufnalewski
Projekt ok∏adki: Maryna WiÊniewska
Redaktor: Teresa St´pniowska
Redaktor techniczny: Maryla Broda
Copyright © by
Wydawnictwo Szkolne PWN
Warszawa 2002
ISBN 83-7195-594-4
Spis treÊci
I Koncepcja podr´cznika 5
II Budowa podr´cznika 6
III Propozycje pracy z poszczególnymi jednostkami podr´cznika
7
IV Teksty uzupe∏niajàce znajdujàce si´ na kasecie 13
V Testy sprawdzajàce do kolejnych rozdzia∏ów podr´cznika 18
Teksty do zadaƒ na rozumienie ze s∏uchu
18
Testy
Rozdzia∏ 1
20
Rozdzia∏ 2
23
Rozdzia∏ 3
26
Rozdzia∏ 4
29
Rozdzia∏ 5
31
VI Proponowany podzia∏ materia∏u 35
VII Materia∏y do kopiowania 44
3
I Koncepcja podr´cznika
Podr´cznik Was ist los?przeznaczony jest dla uczniów trzeciej klasy, którzy rozpocz´li nauk´ j´zyka
niemieckiego w gimnazjum. Przy jego opracowywaniu uwzgl´dniony zosta∏ wspó∏czesny stan wie-
dzy metodycznej, psychologicznej i pedagogicznej. Pozostaje on w zgodzie z podstawà programowà
kszta∏cenia ogólnego i spe∏nia wszystkie warunki do realizacji zawartych w niej celów i zadaƒ
kszta∏cenia.
Realizacja podr´cznika zapewnia rozwój kompetencji j´zykowych umo˝liwiajàcych umiej´tnoÊç sku-
tecznego porozumiewania si´ w j´zyku niemieckim oraz wyra˝anie podstawowych kategorii poj´cio-
wych, a tym samym przygotowuje do pomyÊlnego zdania egzaminu Zertifikat Deutsch.
Prezentowana w podr´czniku tematyka, materia∏ leksykalny i gramatyczny podporzàdkowane zo-
sta∏y potrzebom komunikacyjnym tej grupy wiekowej.
Nauka j´zyka obcego ma sprawiaç uczniom satysfakcj´, bawiç, wyzwalaç ich fantazj´ i motywowaç
do dalszej pracy. G∏ówny nacisk przy tworzeniu podr´cznika po∏o˝ono na systematyczne rozwijanie
sprawnoÊci j´zykowych ze szczególnym uwzgl´dnieniem sprawnoÊci rozumienia ze s∏uchu, spraw-
noÊci rozumienia tekstu czytanego oraz sprawnoÊci mówienia.
W trzecim roku nauki coraz wi´cej miejsca poÊwi´ca si´ na rozwijanie sprawnoÊci kreatywnego pi-
sania – uczniowie realizujà nie tylko zadania projektu lecz piszà samodzielnie d∏u˝sze teksty literac-
kie (dokoƒczenie historyjki).
Poznanie gramatyki stanowi pomoc w nauce komunikacji i nie jest celem samym w sobie.
Zagadnienia gramatyczne sà systematyzowane na koƒcu ka˝dego rozdzia∏u. Sà one cz´sto przed-
stawione w formie plastycznej, majàcej na celu u∏atwienie ich zapami´tywania.
W podr´czniku wykorzystano wiele autentycznych materia∏ów, dajàcych uczniom mo˝liwoÊç pozna-
nia realiów krajów niemieckoj´zycznych. Zdj´cia, ilustracje, wycinki z prasy niemieckoj´zycznej,
scenki wyst´pujàce w podr´czniku odwo∏ujà si´ do wiedzy i doÊwiadczeƒ uczniów.
Podr´cznik proponuje ró˝norodne çwiczenia i formy pracy, które w po∏àczeniu ze znajdujàcymi si´
tu grami i zabawami dydaktycznymi oraz zadaniem projektowym anga˝ujà uczniów intelektualnie,
emocjonalnie i ruchowo.
Podr´cznik zak∏ada Êwiadome poznanie, dlatego te˝ uczeƒ powinien zdawaç sobie spraw´ ze stopnia
przyrostu swojej wiedzy. Po ka˝dym rozdziale przygotowano arkusz z zadaniami dla ucznia. Jest on
zamieszczony w zeszycie çwiczeƒ. Rozwiàzania tych zadaƒ znajdujà si´ na koƒcu zeszytu çwiczeƒ.
Ka˝dy uczeƒ indywidualnie dokonuje oceny wykonanych çwiczeƒ. Pozwoli mu to na sprawdzenie
znajomoÊci poznanego materia∏u oraz umiej´tnoÊci j´zykowych. Ta forma samooceny przygotowuje
ucznia do ponoszenia odpowiedzialnoÊci za w∏asny proces kszta∏cenia oraz motywuje do dalszej
pracy.
Zawarte w podr´czniku polecenia, symbole oraz wskazówki sugerujà odpowiedni sposób uczenia si´
i zapami´tywania, u∏atwiajàcy uczniom poznanie j´zyka niemieckiego (Lerntipp). Powinny one byç
uzupe∏niane i rozszerzane przez ka˝dego nauczyciela i ka˝dego uczàcego si´.
5
II Budowa podr´cznika
W sk∏ad zestawu wchodzi podr´cznik podstawowy, zeszyt çwiczeƒ i kaseta audio. Podr´cznik stano-
wi nierozerwalnà ca∏oÊç z zeszytem çwiczeƒ oraz kasetà.
Podr´cznik sk∏ada si´ z szeÊciu rozdzia∏ów. Ka˝dy rozdzia∏ rozpoczyna strona tytu∏owa oznaczona
kolejnà cyfrà: od 1 do 6. Strona ta sygnalizuje g∏ówne elementy treÊciowe zawarte w danej jednost-
ce, stanowi punkt wyjÊcia dla omawianych zagadnieƒ tematycznych i gramatycznych, aktywizuje
wiedz´ ucznia z danej dziedziny.
Rozdzia∏y – z wyjàtkiem szóstego – majà podobnà struktur´. Rozpoczynajà je krótkie teksty, pre-
zentujàce nowy materia∏ leksykalny lub gramatyczny. Zosta∏y one obudowane çwiczeniami, które
majà za zadanie pomoc uczàcym si´ w przyswojeniu nowych struktur dla realizacji okreÊlonych ce-
lów komunikacyjnych.
Kolejnym elementem ka˝dego rozdzia∏u jest Kàcik czytelniczy– Leseecke – zawierajàcy autentyczne
teksty s∏u˝àce rozwijaniu umiej´tnoÊci rozumienia tekstu czytanego.
Tekst do s∏uchania – Hörtext – to çwiczenie wspomagajàce rozwijanie sprawnoÊci rozumienia ze
s∏uchu, a Wymowa – Aussprache – to çwiczenia fonetyczne.
W cz´Êci Pods∏uchane wklasie– In der Klasse aufgeschnappt – zaprezentowane zosta∏y zwroty j´-
zykowe niezwykle po˝yteczne w codziennej komunikacji.
Cz´Êç Informator – Info-Buch – zawiera wskazówki do pracy projektowej, w trakcie której uczeƒ
wykorzystuje praktycznie wiedz´ zdobytà w danym rozdziale.
Na zakoƒczenie, w dziale kurz & bündig, zaprezentowane zosta∏y zagadnienia gramatyczne çwiczo-
ne w danym rozdziale. Ich poglàdowa prezentacja u∏atwia uczniom uporzàdkowane zapami´tywanie
nowych zagadnieƒ gramatycznych, porównywanie zaobserwowanych ró˝nic i podobieƒstw w j´zyku
polskim i niemieckim.
Uk∏ad ostatniego rozdzia∏u – Interessantes über die deutschsprachigen Länder– jest odmienny od
pozosta∏ych. Zawiera on informacje na temat Êwiàt, a tak˝e prezentuje s∏awne osoby z Niemiec,
Austrii i Szwajcarii.
Kolejnym elementem podr´cznika jest opis gier i zabaw dydaktycznych zamieszczonych w podr´cz-
niku i zeszycie çwiczeƒ.
Ca∏oÊç koƒczy s∏owniczek niemiecko-polski, który podaje znaczenie wyrazów, w jakim zosta∏y one
u˝yte w podr´czniku. Pochy∏ym drukiem zaznaczone tu zosta∏y wyrazy przeznaczone do czynnego
opanowania (wymagane przy zdawaniu egzaminu Zertifikat Deutsch).
Zeszyt çwiczeƒ jest tak samo skonstruowany jak podr´cznik. Ka˝dej jednostce a, b, c...itd. w pod-
r´czniku odpowiada zestaw çwiczeƒ a1, a2, a3.....itd. w zeszycie. W zeszycie çwiczeƒ znajdujà si´
çwiczenia o zró˝nicowanym stopniu trudnoÊci. Zestaw çwiczeƒ jest bardzo urozmaicony i dostoso-
wany do mo˝liwoÊci uczniów w tym wieku. Ka˝dy rozdzia∏ koƒczy test ewaluacyjny dla ucznia. Test
ten uczeƒ wykonuje i ocenia samodzielnie. Prawid∏owe rozwiàzania wszystkich zadaƒ znajdujà si´
na koƒcu zeszytu çwiczeƒ. Informacja dla ucznia opisujàca zdobyte umiej´tnoÊci komunikacyjne za-
myka ka˝dy rozdzia∏. Zeszyt çwiczeƒ koƒczy gra planszowa – Brettspiel. Uczniowie odpowiadajà na
pytania – przygotowuje to ich do prawid∏owego wykonania poleceƒ wyst´pujàcych w grze. Pytania
te sà równoczeÊnie powtórzeniem najwa˝niejszych zagadnieƒ komunikacyjnych z trzyletniego
kursu.
Zeszyt çwiczeƒ wspomaga i uzupe∏nia podr´cznik, stanowi podstaw´ do samodzielnej pracy ucznia
w klasie i w domu.
Ogromnà pomocà dla ucznia jest kaseta audio, na której nagrane sà wszystkie teksty znajdujàce si´
w podr´czniku, teksty dodatkowe do rozwijania sprawnoÊci rozumienia ze s∏uchu.
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cukierek.xlx.pl
  • © 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates