[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W numerze 04/2009
Second Life – początki
Second Life to gra irmy...
Taki początek dyskwaliikuje opis
Second Life
(SL) w oczach znacznej części użytkowników.
Według nich SL to nie jest gra – to
wirtualny świat
stworzony przez irmę
Linden Lab
i udostępniony
użytkownikom w 2003 roku. Świat stale rozwijający się i zmieniający.
W roku 2008 liczba kont użytkowników – mieszkańców SL przekraczała 15 milionów, ale wiadomo, że część
użytkowników nie uczestniczyła aktywnie w „drugim życiu”. Tym niemniej, SL jest fenomenem; są tu domy,
sklepy, kościoły, przedstawicielstwa wielkich irm i ambasady.
Second Life – początki ................... 1
Ciekawostki z sieci....................... 2
Efektowny algorytm graiczny w praktyce . . 3
Graika - przetwarzanie
wsadowe dla każdego ................... 6
Flaker - lifestreaming dla każdego ......... 7
NotePub - łatwe notowaniew sieci......... 8
Qwiji - robimy Web Show................ 10
Windows Live cz. IV .................... 12
PearlTrees - mapa ciekawych
miejsc w sieci.......................... 13
Facebook – poznajemy największy
z serwisów społecznościowych ........... 15
Twitter – komunikaty i komendy ......... 16
TimeToast – zdarzenia na linii czasu....... 17
NOWOŚCI - Helion...................... 18
Co robimy w SL?
Ponieważ jest to wirtualny świat, nie mamy sprecyzowanych zadań czy misji. Łatwiej wymienić kilka rzeczy, które
możemy robić, a więc:
dowolnie modyikować wygląd
awatara
, czyli naszego alter ego w świecie SL (możemy być również
dwunożnym lisem czy kilkumetrowym smokiem),
wybierać sobie imię, nazwisko i płeć,
•
•
chodzić, biegać czy fruwać po całym świecie – a jest on dość obszerny,
•
pracować, bawić się, uczyć, lirtować, rozmawiać z napotkanymi osobnikami, łączyć się w związki,
kupować i sprzedawać przedmioty, pracować, uczyć się...
teleportować się w miejsca, które nas interesują.
•
Walutą w świecie SL jest Linden Dollar (L$), publikowane są przeliczniki L$ na inne, rzeczywiste waluty.
A świat jest coraz większy. Również jego „polski” fragment.
Już trzy polskie miasta (Kraków, Poznań i Wrocław) są obecne w wirtualnym świecie, w kwietniu mają się pojawić
Katowice, a następnie – Warszawa, Zakopane, Gdańsk i Łódź. Oczywiście – możemy przespacerować się tylko po
niewielkim fragmencie każdego z miast, albo... polatać nad nimi.
Redaguje zespół
Wydawnictwo Helion
Gliwice 2009
MaGazyn bezpłatny
Być może powstaną biura poselskie naszych parlamentarzystów - jeden z posłów już interesował się taką
możliwością.
•
2
Wydawnictwo HELION
w.Net: kwiecień 2009
Ciekawostki z sieci
Kolejna porcja ciekawych serwisów
i usług, znalezionych w zakamarkach
internetu
Zapewne zainteresowanie wirtualnym światem nadal będzie rosło, warto więc sprawdzić, o co chodzi.
Zaistnienie w wirtualnym świecie nie jest trudne, przeciętny użytkownik komputera z dostępem do internetu nie
musi też ponosić żadnych dodatkowych wydatków; podstawowe konto (Basic) jest bezpłatne. Są również konta
płatne (Premium), właściciel takiego konta może stać się właścicielem ziemi w świecie SL.
Kilka uwag przed wejściem w wirtualny świat:
SL jest bardzo obszerny i ciekawy. Co się z tym wiąże – jego eksploatacja może nam zająć trochę czasu,
Soovle
(
www.soovle.com/
) to
multiwyszukiwarka. Po wpisaniu
szukanego hasła, na stronie widzimy
wyniki otrzymane od 7 wyszukiwarek
- Google, Yahoo, YouTube, Amazon,
Wikipedia, Ask i Answers. Po 10 wyników
z każdej wyszukiwarki, kliknięcie na link
otwiera oczywiście oryginalną stronę
z wyszukanym hasłem. Jeżeli uważamy,
że 7 wyszukiwarek to za mało, możemy
skorzystać z kilkunastu dalszych,
proponowanych przez Soovle.
•
chociaż w każdej chwili możemy wyjść do normalnego świata.
Wypełniając formularz rejestracyjny, podajmy prawdziwe dane. O ile niewłaściwy adres email po prostu
•
uniemożliwi rejestrację konta, o tyle próba ukrycia naszego wieku (jeżeli mamy mniej niż 18 lat) może
skończyć się usunięciem naszego konta.
Żeby wejść do świata SL, musimy mieć:
komputer z dostępem do internetu; o ile wymagania techniczne co do komputera nie są wygórowane (co
•
najmniej procesor Pentium III 800 MHz z minimum 256 MB RAM dla systemów Windows XP), o tyle łącze
musi być w miarę wydajne, ponieważ obraz otoczenia renderowany jest w czasie rzeczywistym.
Konto – założenie konta jest łatwe i przebiega dość szybko.
•
•
strony SL,
18 lat – przynajmniej jeżeli chodzi o podstawową wersję gry.
yauba
(
www.yauba.com/
), kolejna
wyszukiwarka, dzieło programistów
z Indii. Mimo że jest to jeszcze serwis
we wczesnej fazie rozwoju (Early Beta/
Late Alpha Preview Release), radzi sobie
bardzo dobrze. Oprócz, co oczywiste,
sprawnego wyszukiwania, w opisach
przewija się zapewnienie o ochronie
prywatności użytkowników. Zamierzenia
twórców są proste - chcą mieć najbardziej
zaawansowaną wyszukiwarkę na świecie.
Początki są bardzo obiecujące.
Viewista
(
www.viewista.com/
) -
naprawdę ciekawy serwis, pozwalający
przeglądać kilka różnych stron
internetowych na jednym ekranie, co
przy wielkości i rozdzielczości dzisiejszych
ekranów jest całkiem sensowne. Bez
zakładania konta możemy obejrzeć
zestawy stron innych użytkowników,
natomiast po szybkim logowaniu mamy
możliwość ułożenia własnego zestawu
„ulubionych” i codziennie przeglądanych
stron. A takich zestawów możemy mieć
wiele.
•
zaczynamy, a więc … musimy założyć konto i zainstalować klienta Second Life.
Wchodzimy na stronę
www.secondlife.com
2.
Get StaRteD
i przechodzimy do
formularza, w którym podajemy szereg
danych:
wybieramy nasz „startowy” wygląd -
Screedbot
(
www.wiglip.
com/screedbot/
) robi jedną rzecz –
z wpisanego tekstu tworzy obrazek
w formacie GIF, który możemy zamieścić
np. na blogu. Mamy wpływ na wielkość
czcionki i całego GIF-a, a także na
kolory tekstu i tła - ale trzeba je podać
w formacie HTML.
Wet Floor Maker
(
www.
wetloormaker.com/
) to prosty serwis
graiczny, dzięki któremu dodamy do
zdjęcia efekt „mokrej podłogi” czy też
lustra wody. Prosta regulacja suwakami
parametrów wynikowego obrazu
pozwala bawić się w tworzenie coraz
doskonalszych efektów.
•
potem będziemy go mogli zmienić,
Choose a Community
•
-
zaznaczamy, pozwoli nam to wybrać na
starcie odpowiednią społeczność,
Create a First name
•
-
wpisujemy imię, które chcemy nosić.
Przy wyborze imienia i nazwiska warto
•
się zastanowić – nie można ich zmienić.
Select a Last name
•
– wybieramy
nazwisko; wybieramy je z rozwijanej listy,
email address
•
- podajemy
nasz prawdziwy adres, niezbędny do
aktywacji konta, powtarzamy adres,
I live in
• – podajemy kraj, w którym
mieszkamy,
dalej wpisujemy datę urodzenia, nasze
•
prawdziwe imię i nazwisko oraz płeć,
wpisujemy hasło o długości 6 do 16
•
znaków, wpisujemy powtórnie,
wybieramy
nameMasher
(
www.namemasher.
com/default.aspx
) tworzy rozmaite
kombinacje z wpisanych przez nas
dwóch wyrazów. Może podpowiedzieć
nam nową nazwę użytkownika, którą
•
Security Question
, czyli pytanie kontrolne na wypadek utraty hasła, no i oczywiście
wpisujemy odpowiedź,
wpisujemy
•
kod captcha
, czyli przepisujemy w okienku dwa zniekształcone słowa,
zaznaczamy okienko
•
terms of Service
,
•
Create account
.
klikamy
Zainstalowany program, będący czymś w rodzaju wyspecjalizowanej przeglądarki – do ściągnięcia ze
1.
Klikamy pomarańczowy przycisk
3
Wydawnictwo HELION
w.Net: kwiecień 2009
wpiszemy w popularnym serwisie (proste
nazwy typu „jacek1” są często zajęte...),
ale wpisanie imienia i nazwiska dostarczy
nam zazwyczaj trochę zabawy; według
NameMasher powinienem używań
„nicków” typu macek czy jańko...
3.
Wybieramy jedną z kilkudziesięciu społeczności
na nasz „start”,
Sprawdzamy pocztę – na podane przez nas
4.
konto powinien przyjść link aktywacyjny.
Klikamy link – teraz to już tylko Download
and Install...
Ściągamy plik instalacyjny – około 22,5 Mb
5.
– i uruchamiamy.
photovisi
(
www.photovisi.com/
) to
jeszcze jeden prosty i wyspecjalizowany
serwis graiczny dla każdego. Serwis
zrobi kolaż z kilku, kilkunastu (do 30)
zdjęć, przesłanych z naszego komputera.
Wystarczy wybrać jeden z kilkunastu
szablonów , przesłać zdjęcia, chwilę
poczekać i obejrzeć efekt – na ogół
dość kolorowy i estetyczny. Możemy
poprawiać kadrowanie każdego ze zdjęć,
a także wykorzystać zdjęcia z serwisu
Flickr. Wynik tych operacji ściągamy na
dysk – doskonale nadaje się na tapetę
pulpitu.
youtubeLite
(
www.quintopiso.
com.ar/youtube/
) i
Quietube
(
www.
quietube.com/
) to dwa specyiczne
serwisy, służące do„odchudzenia” serwisu
YouTube ze zbędnych ozdobników. Do
serwisu YouTubeLite wystarczy po prostu
wejść i skorzystać z wyszukiwarki, dającej
dostęp do zbiorów serwisu YouTube.
Z kolei na stronie Quietube jest „guzik”,
który przeciągamy na pasek przeglądarki
i klikamy oglądając ilm z Youtube; efekt
jest podobny i dość interesujący.
W moim przypadku program zainstalował się bez
problemów, ale poprosił o zmianę trybu wyświetlania
graiki – potrzebuje 32 bitowego koloru.
Po starcie:
podajemy nasze imię i nazwisko (w Second Life) oraz
hasło,
akceptujemy Terms of Service,
wchodzimy do gry.
Polatamy sobie w następnym odcinku.
efektowny algorytm graiczny w praktyce
Song.ly
(
www.song.ly/
) jest jednym
z setek serwisów korzystających
z API popularnego Twittera. W tym
wypadku udostępniamy poprzez Twitter
wyszukaną – w internecie, a jakże,
Song.ly ma do tego celu specjalną
wyszukiwarkę – muzykę, sygnalizując
światu, jakich nagrań słuchamy. Żeby
korzystać z serwisu, nie musimy być
nawet użytkownikiem Twittera; można
po prostu słuchać nagrań muzycznych
polecanych przez „twitterowców”.
MakeUp
(
www.makeup.pho.
to/
) to kolejna zabawa ze zdjęciami
online. Efektowna zabawa. MakeUp
poprawia wygląd ludzi - niestety tylko
na fotograiach. Zdjęcie do poprawienia
przesyłamy z naszego dysku, lub
podajemy adres internetowy. Serwis
przetwarza i opracowuje przesłany
wizerunek, już po chwili możemy
podziwiać zdjęcie poprawione;
wygładzona skóra, białe zęby, ogólnie
bardziej „miękkie” zdjęcie. Zakres
poprawek można zmienić. Jak na tak
prosty w użyciu serwis efekty są bardzo
dobre.
Czy to tylko zabawa? Niekoniecznie.
Zaleca się, aby publikując nasze zdjęcia
w sieci, a szczególnie w serwisach
społecznościowych, starannie je dobierać
- na tej podstawie ludzie nas oceniają...
Seam Carving jest zaawansowanym algorytmem graicznym, służącym do zmiany wymiarów
obrazu w „inteligentny” sposób.
Jeżeli „rozciągniemy” zdjęcie w poziomie w dowolnym programie graicznym, czyli zmienimy proporcje zdjęcia,
ludzie na obrazie również będą mieli zmienione proporcje - będą grubsi.
Przy „ściskaniu” zdjęcia, również postacie ludzi będą „cieńsze”; na ogół nie o to nam chodzi. Algorytm
seam
carving
działa inaczej: dodaje (lub usuwa) piksele obrazu tam, gdzie będzie to mało widoczne.
Możemy sprawdzić działanie algorytmu w praktyce. Technologię, którą opracowało dwóch ludzi: Shai Avidan i
Ariel Shamir, zastosowano m.in. w serwisie Rsizr.com.
Jak to zrobić?
Wchodzimy na stronę serwisu
•
Rsizr.com
(
www.rsizr.com
),
•
open a picture to get started
!
Otwiera się okno, w którym wybieramy na dysku naszego komputera plik graiczny, który zamierzamy
•
przesłać do serwisu i obrabiać,
•
Otwórz
i plik jest przesyłany do serwisu. Widzimy pasek postępu przesyłania a następnie
wstępnego przygotowywania pliku.
Po chwili widzimy w oknie serwisu nasze zdjęcie, a po lewej i powyżej, na krawędziach – suwaki.
klikamy
klikamy w ikonę z napisem
4
Wydawnictwo HELION
w.Net: kwiecień 2009
Jetbytes
(
www.jetbytes.com/
)
pozwoli nam przesłać dowolny plik
pomiędzy dwoma komputerami. Niby nic
nowego – do tego przecież służy internet
– ale przy użyciu JetBytes zrobimy to
wyjątkowo prosto. Po wejściu na stronę
serwisu zaznaczamy plik do przesłania,
a wygenerowany link przesyłamy
koledze – kolega klika na link i pobiera
plik. Uwaga - oba komputery muszą
być w chwili pobierania online - plik
jest przesyłany z naszego komputera do
komputera kolegi, bezpośrednio! Nie jest
składowany na JetBytes...
Pod adresem (
www.upennmuseum.com/
hieroglyphsreal.cgi/hieroglyphsreal.cgi
)
znajdziemy prosty serwis, dokonujący
transkrypcji naszego nazwiska na
hieroglify, czyli znaki pisma używanego
w starożytnym Egipcie. Efektowne, ale...
Prawdę mówiąc, serwis i wygenerowany
przez niego mój podpis wyglądały mi
mało poważnie. Ponieważ okazało się,
że serwis jest na stronie University of
Pennsylvania Museum of Archaeology and
Anthropology, należy go traktować serio...
Kyfoss
(
www.kyfoss.com/
) jest
wyszukiwarką w wersji beta, jej twórca
chwali się na blogu, że jest to najszybsza
wyszukiwarka na świecie... Trudno się
wypowiadać, ale ta zrobiona w technologii
AJAX wyszukiwarka jest też dość ładna
i funkcjonalna. Możemy szukać określonych
typów danych - zdjęć, MP3 czy map
(Kyfoss korzysta z zasobów Google).
W serwisie
educational
technology Clearinghouse
(
www.etc.usf.edu/
) znajdziemy m.
in. kliparty i tła (podkłady) do prezentacji,
a także - gotowe szablony prezentacji, do
wykorzystania w programach PowerPoint
oraz Keynote. Naprawdę duży wybór.
Samych klipartów jest ponad 40 tysięcy,
podzielonych na kategorie. Jest też
wyszukiwarka. Najważniejsze, że to
bogactwo możemy wykorzystywać -
z pewnymi ograniczeniami. A więc - nie
więcej niż 50 graik, do zastosowań
niekomercyjnych i edukacyjnych.
Spośród wielu dodatków
opracowywanych na świecie do
przeglądarki Firefox jest
Ghostery
(
www.addons.mozilla.org/
pl/irefox/addon/9609
), dobry
duszek ostrzegający przed śledzącymi nas
skryptami na stronach internetowych. Po
zainstalowaniu i restarcie przeglądarki, na
pasku statusu pojawi się ikonka duszka.
Jeżeli wejdziemy na stronę, na
której znajdują się skrypty śledzące
z zainteresowaniem nasze wędrówki
w sieci, ikonka zmieni barwę - duszek się
zaczerwieni. Ghostery podaje również
ilość takich ciekawskich skryptów na
stronie (często jest kilka), a także -
wyświetla ich listę. Aktualna wersja
Ghostery to 1.3.9, do ściągnięcia tylko 57
kB. Ta wersja pozwala wykryć około 135
śledzących internautę usług.
•
Chcąc zmniejszyć szerokość zdjęcia, przesuwamy górny (poziomy) suwak w prawo. Im bardziej
przesuniemy, tym większa będzie kompresja.
Natychmiast po przesunięciu suwaka algorytm rozpoczyna pracę, o czym świadczy stopniowa zmiana
•
rozmiarów obrazu oraz przelatujące po nim czerwone „błyskawice”. Są to wyszukane przez algorytm
miejsca o małej ilości szczegółów, gdzie może przebiegać „szew” obrazu.
•
Po zakończeniu obliczeń, co trwa na ogół kilkadziesiąt sekund, po bokach obrazu zobaczymy „uchwyty”
Jak widać, Rsizr przy pomocy seam carving usunął ze zdjęcia część pikseli pomiędzy budynkami, w wyniku
czego budynki pozornie dosunęły się do siebie, nie zmieniając wymiarów. Działanie algorytmu spowodowało
jednak pewne zniekształcenia, szczególnie w dolnej części budynków.
Algorytm w miarę dobrze radzi sobie z motywami o wyraźnie zaznaczonych liniach poziomych lub pionowych -
zapewne najłatwiej wyznaczać przebieg „szwów”. Próby na zdjęciach, na których są postacie ludzi wyszły o wiele
gorzej, ponieważ nasze oko wychwytuje nawet niewielkie zniekształcenia sylwetki czy twarzy człowieka.
Jak poradzili sobie twórcy serwisu?
Mamy dwa proste narzędzia - pędzle o regulowanej wielkości
. Narzędzia dostępne są
na zakładkach w sekcji narzędzi.
Jednym pędzlem –
preserve
- zaznaczamy obiekty i obszary, które mają być chronione i pozostać niezmienione.
Drugi pędzel –
remove
– służy do zaznaczania obszarów, które chcemy usunąć z obrazu.
Przy pomocy gumki –
erase
- wprowadzamy ewentualne korekty do obszaru zaznaczonego przez pędzle.
Efekty tych zabiegów mogą być bardzo dobre. Na zdjęciu poniżej narzędziem
preserve
zaznaczyłem
samochód (zielone zaznaczenie), natomiast do usunięcia przeznaczyłem ludzi i słup powyżej samochodu
(zaznaczone na czerwono).
(screeny na następnej stronie)
służące do zmiany wymiarów. Przeciągając uchwyt w inne położenie, zmieniamy rozmiar obrazu.
5
Wydawnictwo HELION
w.Net: kwiecień 2009
Algorytm bierze pod uwagę nasze wskazówki i odpowiednio prowadzi „szwy” na obrazie.
Oprócz algorytmu
seam carving
, serwis
Rsizr.com
oferuje kilka bardziej konwencjonalnych narzędzi. Możemy więc:
obrócić obraz o 90 stopni,
•
przeskalować,
•
Skalowania dokonujemy chwytając „uchwyty” na krawędziach obrazu i przeciągając (jeżeli przytrzymamy klawisz „Shift”, zachowamy proporcje obrazu). Kadrowanie polega na
zaznaczeniu prostokątnego fragmentu obrazu przy pomocy myszy.
Serwis umożliwia wykonanie operacji na plikach graicznych w formacie JPG, PNG i GIF.
Ze względu na ograniczenia technologii Flash, w której serwis jest zrobiony, żaden z wymiarów obrazu nie może przekraczać 2880 pikseli.
wykadrować.
Algorytm
seam carving
jest również dostępny dla użytkowników doskonałego programu
graicznego –
GIMp
. Możliwości
GIMp-a
możemy rozszerzać m.in. za pomocą dodatków (plug-in),
a jeden z nich,
Liquid Rescale
, używa właśnie tego algorytmu. Dodatek, w wersjach dla systemów
Linux, Mac OS X oraz Windows, można pobrać z adresu:
www.liquidrescale.wikidot.com/
en:download-page
.
Po pobraniu dodatek należy zainstalować – jeżeli sam GIMP jest zainstalowany w domyślnej lokalizacji,
wystarczy kliknąć na pobrany plik z rozszerzeniem .exe. Plik zostanie rozpakowany i po uruchomieniu
GIMP-a i wczytaniu dowolnego pliku graicznego, w menu
Warstwa
zobaczymy pozycję
Liquid
rescale
...
Kliknięcie na tę pozycję otwiera dość rozbudowane menu, dające dostęp do podobnych funkcji jak w
serwisie
Rsizr
aczkolwiek z większymi możliwościami wpływania na końcowy efekt.
Mamy więc maski umożliwiające zaznaczenie obszarów chronionych i do usunięcia, wybór dotyczący
położenia obrazu wynikowego (np. na nowej warstwie) i opcje zaawansowane (
Advanced
) – dotyczące
m.in. „szwów” obrazu.
Algorytm działający w GIMP-ie jest wyraźnie szybszy. Łatwiej jest
wypróbować różne parametry przekształcenia.
Na przykładowym zdjęciu zaznaczyłem psa jako obiekt chroniony, używając
opcji Preservation mask, a następnie ustawiłem większą szerokość obrazu (Select new width and
height – zwiększyłem wartość Height).
Efekt – pies na zdjęciu pozostał niezmieniony, natomiast krajobraz jest bardziej rozległy.
•
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates