[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROGRAM NAUCZANIA DO PRZEDMIOTU
„WYCHOWANIE DO
ņ
YCIA W RODZINIE”.
KLASA V
L.
P.
TEMATY
LEKCJI
TRE
ĺ
CI
KSZTAŁCENIA
I WYCHOWANIA
CELE NAUCZANIA METODY,
FORMY
I
ĺ
RODKI
DYDAKTYCZNE
1.
Rodzina- to my!
-rola rodziny
w
Ň
yciu człowieka,
-podstawowe funkcje
członków rodziny z
podkre
Ļ
leniem
miejsca dziecka
w rodzinie.
-ucze
ı
zna poj
ħ
cie
rodzina,
-zna funkcje
poszczególnych
członków rodziny.
-praca w małych
grupach,
zdania
niedoko
ı
czone,
rysunek.
2.
Potrzeby bytowe.
-znaczenie rodziny
w
Ň
yciu człowieka:
troska o zapewnienie
bytu poszczególnym
członkom rodziny.
-ucze
ı
docenia
starania
rodziców
zapewniaj
Ģ
cych
potrzeby
bytowe.
-rozmowa
kierowana,
praca w małych
grupach,
zdania
niedoko
ı
czone.
3.
Wspólnota
ducha, serca
i my
Ļ
li.
-mał
Ň
e
ı
stwo i
rodzina jako
wspólnota
Ň
ycia
i miło
Ļ
ci,
-rodzina jako
wspólnota ducha,
serc i my
Ļ
li.
-ucze
ı
wie,
Ň
e mał
Ň
e
ı
stwo
i rodzina
jest wspólnot
Ģ
ducha, serca
i my
Ļ
li.
-praca w małych
grupach,
pogadanka,
rozmowa
kierowana.
4.
Rodzina-
Akademi
Ģ
dobra.
-podkre
Ļ
lenie roli
rodziny, domu jako
przestrzeni duchowej,
w której wzrasta
młody człowiek.
-ucze
ı
dostrzega
wa
Ň
no
Ļę
wi
ħ
zi
rodzinnej.
-drama,
praca w małych
grupach,
pogadanka.
5.
Wspólnie
tworzymy
nasze domy.
-znaczenie rodziny
jako miejsca
socjalizacji
młodego człowieka.
-ucze
ı
dostrzega
wi
ħŅ
mi
ħ
dzy nim,
a poszczególnymi
członkami
rodziny.
-technika
grup
s
Ģ
siedzkich
(kierowana
praca
w grupach),
6.
Czas wolny-
wróg czy
sprzymierzeniec?
-znaczenie
wolnego czasu,
-umiej
ħ
tno
Ļę
odpoczywania.
-ucze
ı
zna warto
Ļę
czasu
wolnego czasu
i potrafi nim
dobrze gospodarowa
ę
.
-praca w małych
grupach, rozmowa
kierowana,
miniwykład.
7.
Umiej
ħ
tno
Ļę
Ļ
wi
ħ
towania.
-znaczenie
warto
Ļ
ci dni
-ucze
ı
potrafi
obchodzi
ę
Ļ
wi
ħ
ta w gronie
rodziny.
-drama, praca
w małych
grupach,
pogadanka.
Ļ
wi
Ģ
tecznych.
8.
Trudna sztuka
rozmawiania.
-budowanie
prawidłowych
stosunków
-ucze
ı
u
Ļ
wiadamia
sobie znaczenie
-ankieta
aktywizuj
Ģ
ca,
rozmowa
1
z rodzicami
i rodze
ı
stwem.
wła
Ļ
ciwej
komunikacji
w rodzinie.
kierowana,
miniwykład.
9.
Jak rozwi
Ģ
zywa
ę
konflikty?
-konflikt
pokole
ı
,
przyczyny
i sposoby
rozwi
Ģ
zywania
konfliktów.
-ucze
ı
potrafi okre
Ļ
li
ę
ró
Ň
ne sytuacje
konfliktowe
mi
ħ
dzy
nastolatkami
i dorosłymi.
-praca w małych
grupach,
rozmowa
kierowana.
10.
Człowiek-
istota
płciowa.
-ró
Ň
nice
i podobie
ı
stwa
mi
ħ
dzy
dziewcz
ħ
tami,
a chłopcami.
-ucze
ı
dostrzega
ró
Ň
nic
ħ
wynikaj
Ģ
ce z płci.
-praca
w małych
grupach,
dyskusja.
11.
U progu
dorosło
Ļ
ci.
-wiedza
o zmianach
fizycznych,
psychicznych
i społecznych
okresu
dojrzewania.
-ucze
ı
potrafi
obserwowa
ę
zmiany
zachodz
Ģ
ce
w swoim
organizmie.
-rozmowa
kierowana,
-ankieta,
praca w małych
grupach.
12.
Okres
wielkiego
niepokoju.
-typowe
problemy
okresu
dojrzewania,
sposoby radzenia
sobie
z problemami.
-ucze
ı
zna
sposoby
radzenia sobie
z problemami
okresu
dojrzewania.
-ankieta,
miniwykład.
13.
Gra hormonów.
-podstawowe
informacje
o rozwoju
seksualnym
człowieka.
-ucze
ı
wie
jakie zmiany
zachodz
Ģ
w okresie
dojrzewania.
-praca
w małych grupach,
dyskusja,
miniwykład.
14.
Mydło, szczotka
i twoje zdrowie.
-podstawowe
informacje
o higienie.
-ucze
ı
wie
jak dba
ę
o higien
ħ
.
-miniwykład,
ankieta.
Program nauczania w klasie V b
ħ
dzie realizowany w oparciu o podr
ħ
cznik:
„W
ħ
druj
Ģ
c ku dorosło
Ļ
ci”- Wychowanie do
Ň
ycia w rodzinie dla uczniów
klas V szkoły podstawowej- praca zbiorowa pod redakcj
Ģ
Teresy Król.
Wydawnictwo Rubikon.
Na realizacj
ħ
programu przeznacza si
ħ
14 godzin, w tym: 9 godzin zaj
ħ
cia dla całej klasy i 5
godzin z podziałem na grup
ħ
dziewcz
Ģ
t i chłopców.
PROGRAM NAUCZANIA DO PRZEDMIOTU
„WYCHOWANIE DO
ņ
YCIA W RODZINIE”
2
KLASA VI
L.
P.
TEMATY
LEKCJI
TRE
ĺ
CI
KSZTAŁCENIA
I WYCHOWANIA
CELE NAUCZANIA METODY,
FORMY
I
ĺ
RODKI
DYDAKTYCZNE
1.
O sztuce
wybierania.
W
Ļ
ród
kole
Ň
anek
i kolegów.
-rola kole
Ň
anek
i kolegów w procesie
socjalizacji
człowieka.
-ucze
ı
zna poj
ħ
cie
socjalizacja
(uspołecznienie) ,
-potrafi dobiera
ę
sobie
kole
Ň
anki i kolegów.
-praca w małych
grupach,
pogadanka,
rozmowa
kierowana.
2.
Mie
ę
przyjaciela
w szkolnej ławie…
-znaczenie
akceptacji w
Ň
yciu
człowieka.
-ucze
ı
potrafi
funkcjonowa
ę
w
grupie rówie
Ļ
niczej.
-rozmowa
kierowana,
praca w małych
grupach,
zdania
niedoko
ı
czone.
3.
Czasopisma.
-podkre
Ļ
lenie
znaczenia
wła
Ļ
ciwego wyboru
czasopism i literatury
młodzie
Ň
owej.
-ucze
ı
potrafi
dokonywa
ę
wyboru
odpowiednich
czasopism.
-praca w małych
grupach,
zdania
niedoko
ı
czone,
rysunek.
4.
Forsa…forsa…
-podkre
Ļ
lenie
umiej
ħ
tno
Ļ
ci
odpowiedniego
gospodarowania
pieni
ħ
dzmi.
-ucze
ı
potrafi
odpowiednio
gospodarowa
ę
pieni
ħ
dzmi.
-drama,
praca w małych
grupach,
pogadanka.
5.
Sfery blisko
Ļ
ci.
-okre
Ļ
lenie poj
ħ
cia
sfery blisko
Ļ
ci
młodego człowieka.
-ucze
ı
dostrzega
wi
ħŅ
mi
ħ
dzy nim,
a poszczególnymi
osobami w grupie
rówie
Ļ
niczej.
-praca kierowana
w małych
grupach.
6.
Poj
ħ
cie
intymno
Ļ
ci.
-znaczenie poj
ħ
cia
intymno
Ļ
ci:
poszanowania
osobistej sfery
Ň
ycia.
-ucze
ı
ma prawo
do ochrony osobistej
sfery
Ň
ycia.
-praca
w małych grupach,
rozmowa
kierowana,
miniwykład.
7.
Szacunek dla
ciała.
-troska o nasze
ciało.
-ucze
ı
potrafi
troszczy
ę
si
ħ
o
swoje ciało.
-drama, praca
w małych grupach,
pogadanka.
8.
Obrona własnej
intymno
Ļ
ci.
-budowanie
prawidłowych
relacji w grupie
rówie
Ļ
niczej
-troska o ochron
ħ
własnej
intymno
Ļ
ci.
-ucze
ı
u
Ļ
wiadamia
sobie znaczenie
wła
Ļ
ciwej
komunikacji
w grupie.
-rozmowa
kierowana,
-ankieta,
praca w małych
grupach.
9.
Macierzy
ı
stwo
-dojrzewanie jako
-ucze
ı
potrafi okre
Ļ
li
ę
-praca w małych
3
i ojcostwo.
czas przygotowania
do dorosłego
Ň
ycia.
najwa
Ň
niejsze zmiany
okresu dojrzewania.
grupach,
rozmowa
kierowana.
10.
Układ rozrodczy
człowieka.
-ró
Ň
nice
w układzie
rozrodczym
człowieka.
-ucze
ı
dostrzega
ró
Ň
nice
wynikaj
Ģ
ce z płci.
-praca
w małych
grupach,
dyskusja.
11.
Funkcjonowanie
układu
płciowego.
-wiedza
o zmianach
fizycznych,
psychicznych
i społecznych
okresu dojrzewania.
-ucze
ı
potrafi
obserwowa
ę
zmiany
zachodz
Ģ
ce
w swoim
organizmie.
-ankieta
aktywizuj
Ģ
ca,
rozmowa
kierowana,
miniwykład.
12.
O co pytacie?
- omówienie
typowych
problemów
okresu
dojrzewania.
-ucze
ı
zna
sposoby
radzenia sobie
z problemami
okresu
dojrzewania.
-ankieta,
miniwykład.
13.
Rozwój dziecka
w łonie matki.
-podstawowe
informacje o rozwoju
człowieka w łonie
matki.
-ucze
ı
wie
jakie zmiany
zachodz
Ģ
w okresie
ci
ĢŇ
y.
-praca
w małych grupach,
miniwykład.
14.
Przyj
ħ
cie dziecka
do rodziny.
-podstawowe
informacje
o funkcjonowaniu
rodziny.
-ucze
ı
wie
jak troszczy
ę
si
ħ
o rodze
ı
stwo.
-miniwykład,
ankieta.
Program nauczania w klasie VI b
ħ
dzie realizowany w oparciu o podr
ħ
cznik:
„W
ħ
druj
Ģ
c ku dorosło
Ļ
ci”- Wychowanie do
Ň
ycia w rodzinie dla uczniów
klas VI szkoły podstawowej- praca zbiorowa pod redakcj
Ģ
Teresy Król.
Wydawnictwo Rubikon.
Na realizacj
ħ
programu przeznacza si
ħ
14 godzin, w tym: 9 godzin-zaj
ħ
cia dla całej
klasy i 5 godzin z podziałem na grup
ħ
dziewcz
Ģ
t i chłopców.
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates