[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jadwiga Pytlarczyk
W kręgu zabawy
Program wychowania przedszkolnego
Warszawa 2009
Redakcja językowa i korekta
Lidia Machura
Skład i łamanie
Paweł Kowalski
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel. 022 381 72 07, faks 022 381 72 10
infolinia 0800 650 300
juka@juka.edu.pl
www.juka.edu.pl
SPIS TREŚCI
Wstęp ................................................................................................... 5
Założenia i cele programu...................................................................... 6
Wskazówki metodyczne ........................................................................ 9
Materiał edukacyjny............................................................................. 14
Edukacja zdrowotna ........................................................................ 19
Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości ................ 23
Edukacja społeczna i otoczenie techniczne...................................... 26
Edukacja językowa .......................................................................... 30
Edukacja przyrodnicza i ekologiczna................................................ 36
Edukacja matematyczna .................................................................. 40
Edukacja artystyczna........................................................................ 44
Wartościowanie postępów dzieci ......................................................... 51
Słowniczek pojęć................................................................................. 53
Podstawy prawne ................................................................................ 55
Bibliografia .......................................................................................... 56
3
WSTĘP
Program wychowania przedszkolnego opisuje sposób realizacji podstawy pro-
gramowej wychowania przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i eduka-
cji dzieci objętych różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie z 23
grudnia 2008 roku. Wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka z podziałem na
poziomy, wskazuje także dodatkowe treści w ramach wspomagania wychowanka
w rozwijaniu uzdolnień.
Podstawowym zadaniem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie roz-
woju dziecka w celu osiągnięcia przez nie stanu gotowości do podjęcia nauki
w szkole podstawowej.
Kształtując tę gotowość, należy pomagać dziecku rozwijać różnorodne umie-
jętności, takie jak: samodzielność, kreatywność, umiejętność dostrzegania pro-
blemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne oraz postawy
ukształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym i kulturo-
wym. Podstawowym wyznacznikiem działalności nauczyciela są cztery filary edu-
kacji, będące celami ogólnymi kształcenia. Są to:
1.
Uczyć się, aby wiedzieć
(wiedza)
Wiedza to środek (w stopniu pozwalającym na komunikowanie, rozwijanie
umiejętności zawodowych, rozumienie świata) i cel życia ludzkiego (radość ro-
zumienia, poznawania i odkrywania). Należy ćwiczyć procesy poznawcze.
2.
Uczyć się, aby działać
(umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są kompetencje, a także umiejętność
współdziałania, podejmowanie inicjatyw, postawy społeczne.
3.
Uczyć się , aby być
(system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie,
wypracowywać sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia.
Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu sys-
temu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia róż-
nych ról.
4.
Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi
(pokojowe współistnienie i współdziała-
nie całej ludzkości)
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każde-
go człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, plano-
wać i realizować z innymi wspólne cele.
Program ten wyznacza właściwe proporcje między wychowaniem a kształce-
niem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł
nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.
5
II. ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych oraz ważny okres
rozwoju, powodujący istotne konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Wycho-
wanie przedszkolne to czas wspomagania rozwoju, czyli tworzenia dziecku opty-
malnych warunków rozwoju i czuwanie nad kierunkiem zmian.
Nauczyciel, aby mógł oddziaływać na dziecko, musi znać zasady prawidłowe-
go rozwoju oraz mieć świadomość celów, jakie ma osięgnąć. Aby ocenić poziom
i dynamikę rozwoju wychowanka, trzeba obserwować dokładnie jego zachowanie
w różnych sytuacjach oraz dotrzeć do motywów jego zachowania. Tu ważna jest
współpraca z rodzicami w celu pełniejszego poznania i zrozumienia dziecka. Aby
kierować grupą dziecięcą, trzeba obserwować nie tylko poszczególne osoby, ale
cały zespół i stosunki zachodzące w grupie. Nauczyciel musi wiedzieć, co powi-
nien kształcić, co rozwijać, a co zmieniać.
Wychowanie przedszkolne to element szeregu działań nakładających się na
różne obszary: wychowanie umysłowe, wychowanie estetyczne, zdrowotne, spo-
łeczne, moralne itd. Rozwój dziecka w poszczególnych sferach jest od siebie wza-
jemnie uzależniony.
•
Te dwie dziedziny łączy ścisły związek. Im lepszy rozwój umysłowy, tym łatwiej
dziecku zrozumieć istotę stawianych wymagań. Bogata wiedza o środowisku
przyrodniczym, społecznym, wytworzone emocje stanowią warunek kształto-
wania pozytywnego stosunku do ludzi, zjawisk, przyrody, itd.
Wychowanie społeczno-moralne a wychowanie estetyczne
Wychowanie społeczno-moralne a wychowanie umysłowe
•
Bogate życie uczuciowe, wyobraźnia, wrażliwość na piękno, estetykę i inne
wartości, to większa możliwość zrozumienia innego człowieka i jego potrzeb,
poszanowania przyrody, przyjęcia wzorów postępowania, krytycyzm wobec za-
chowań negatywnych.
Wychowanie społeczno-moralne a wychowanie zdrowotne
•
Dziecko zdrowe, zrelaksowane, bezpieczne jest bardziej podatne na działania
wychowawcze, łatwiej nawiązuje kontakty ze środowiskiem.
Podstawą sukcesu dziecka i nauczyciela jest prowadzenie planowego i ukierun-
kowanego procesu wychowawczego i dydaktycznego, odpowiednio do zdiagno-
zowanego poziomu rozwoju dziecka.
Podstawowe założenia programu:
•
Placówki wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opie-
•
kuńcze, wychowawcze i kształcące.
Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bez-
piecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates