[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wst´p
Wychowawcza dzia∏alnoÊç przedszkola ma ogromne znaczenie dla ukszta∏towania osobowoÊci
dziecka. Charakteryzujàca dzieci w tym wieku naturalna aktywnoÊç, ciekawoÊç i sk∏onnoÊç do na-
Êladownictwa, ∏atwoÊç czerpania wiedzy z otoczenia, a tak˝e wra˝liwoÊç emocjonalna, to czynniki,
stwarzajàce korzystne warunki do osiàgni´cia pozytywnych efektów zamierzonych dzia∏aƒ. Aby
jednak dziecko przyswoi∏o sobie okreÊlone normy zachowaƒ i stosowa∏o si´ do nich, trzeba podda-
waç je przez d∏u˝szy czas odpowiednim dzia∏aniom, wykorzystujàc ka˝dà nadarzajàcà si´ okazj´.
Przedszkole jako jedna z pierwszych instytucji ma mo˝liwoÊç wyrobienia w dzieciach okreÊlo-
nych postaw i umiej´tnoÊci w kontaktach z innymi, okreÊlonego zachowania si´ w ró˝nych oko-
licznoÊciach.
Proponowany projekt scenariuszy zaj´ç na temat bezpiecznych zachowaƒ opracowany zosta∏
z uwzgl´dnieniem najbardziej typowych przypadków, z którymi zetknàç si´ mo˝e dziecko w wie-
ku przedszkolnym. Celem programu jest jednak nie tylko wskazanie takich sytuacji, ale ukszta∏-
towanie nawyków po˝àdanych zachowaƒ w sytuacji zagro˝enia. Projekt wzbogacony zosta∏ o ele-
menty zaj´ç twórczych, które pozostajà w Êcis∏ym zwiàzku z kszta∏towaniem postaw, a tak˝e za-
pami´taniem przekazanej wiedzy i umiej´tnoÊci w myÊl s∏ów Konfucjusza:
S∏ysza∏em i zapomnia∏em
Widzia∏em i zapami´ta∏em
Zrobi∏em i zrozumia∏em.
1
TreÊci programowe:
•
Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu ˝ycia, ocenianie zachowaƒ s∏u˝àcych i zagra˝ajàcych
zdrowiu
•
Tworzenie sytuacji pozwalajàcych na poznanie mo˝liwoÊci w∏asnych dziecka i innych ludzi np.
wynikajàcych ze zró˝nicowani p∏ci, wieku, stanu zdrowia i doÊwiadczenia
•
Uczenie zasad post´powania warunkujàcych bezpieczeƒstwo dziecka
•
Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich kon-
sekwencji
Cel g∏ówny:
•
Promowanie zachowaƒ warunkujàcych bezpieczeƒstwo.
Cele szczegó∏owe:
•
Poznanie sytuacji stanowiàcych zagro˝enie dla ˝ycia i zdrowia oraz sposobów ich unikania
•
Poznanie wartoÊci zdrowia i rozumienie potrzeby jego ochrony
•
Umiej´tnoÊç przeciwdzia∏ania ryzykownym zachowaniom
•
Eliminowanie sytuacji sprzyjajàcych ryzykownym zachowaniom
•
Umiej´tnoÊç dostrzegania i przeciwdzia∏ania zagro˝eniom dla zdrowia i ˝ycia
•
Szybkie reagowanie w sytuacji zagro˝enia
Postawy i zachowania:
•
Przestrzeganie zasad bezpieczeƒstwa podczas zaj´ç i zabaw w przedszkolu
•
Wzmocnienie wi´zi w grupie, postawa przyjaêni i akceptacji
•
Zachowanie bezpieczeƒstwa podczas zaj´ç i zabaw w sali i w ogrodzie
•
Bezpieczne pos∏ugiwanie si´ cz´sto stosowanymi urzàdzeniami gospodarstwa domowego
•
W∏aÊciwy sposób zachowania si´ na wypadek nieszcz´Êliwego zdarzenia
•
W∏aÊciwy sposób przekazywania wiadomoÊci o zagro˝eniu
•
Rozwój wyobraêni, myÊlenie przyczynowo-skutkowe
•
Wzmocnienie wi´zi w grupie, wzajemna pomoc
•
Troska o bezpieczeƒstwo w∏asne i kolegów
•
Eliminowanie ryzykownych zachowaƒ
•
Umiej´tnoÊç wyboru odpowiednich mebli, zabawek i przyrzàdów do zabaw w sali i w ogrodzie
Proponowane metody i formy pracy:
•
Zaj´cia warsztatowe wyzwalajàce u uczniów swobodnà ekspresj´
•
Inscenizacja krótkich tekstów literackich
•
Pokazy i obserwacje
2
•
Kszta∏towanie nawyków higienicznych i zachowaƒ prozdrowotnych oraz proekologicznych
•
Wdra˝anie do zachowaƒ akceptowanych spo∏ecznie, wprowadzenie w kultur´ bycia
Wiedza:
•
ZnajomoÊç zasad bezpieczeƒstwa w ˝yciu codziennym
Umiej´tnoÊci:
•
Umiej´tnoÊç bezpiecznego zachowania si´ w ró˝nych sytuacjach
•
Postawa odpowiedzialnoÊci za zdrowie w∏asne i kolegów
Planowane efekty:
•
Nawyk dbania o zdrowie
•
Scenki dramowe w wykonaniu dzieci
•
Gry i zabawy doskonalàce umiej´tnoÊci dostrzegania sytuacji zagra˝ajàcych zdrowiu
•
Recytacje wierszy
Ewaluacja projektu
•
Obserwacja uczniów
•
Analiza prac dzieci
Sposoby sprawdzania umiej´tnoÊci dzieci
•
Konkursy
Ocenianie postaw to:
•
Reagowanie na sytuacj´ zagra˝ajàcà bezpieczeƒstwu
Zadania do realizacji podczas trwania projektu:
•
W czasie pobytu w ∏azience
•
Podczas pracy z u˝yciem takich narz´dzi jak no˝yczki, p´dzle, farby, listewki itp.
•
Podczas wychodzenia i powrotu do przedszkola
•
W czasie pobytu w ogrodzie przedszkolnym
•
Podczas zabaw grupowych
•
Post´powanie na wypadek nieszcz´Êliwego zdarzenia
•
Bezpieczne pos∏ugiwanie si´ urzàdzeniami gospodarstwa domowego
•
Niebezpieczne znaleziska (koraliki, lekarstwa, itp.)
•
Sposób przekazywania informacji o zagro˝eniu
Ponadto do projektu do∏àczone zosta∏y przyk∏adowe scenariusze oraz projekty zabaw, ∏amig∏ó-
wek, kolorowanek, wierszy, tekstów literackich oraz konkursów
Ârodki przydatne do realizacji programu:
•
Puzzle
•
Rymowanki
•
Gra dydaktyczna
Warunki realizacji projektu.
Projekt „Przedszkole pod Parasolem” mo˝e byç realizowany w grupie pi´ciolatków i szeÊciolat-
ków w przedszkolu oraz w grupie „0” w szkole w cyklu dwutygodniowym.
Realizacji mo˝e sprzyjaç przygotowanie odpowiednich warunków – wygospodarowanie w sali miej-
sca, w którym zostanie zorganizowany „kàcik filmowy” lub miejsce dla „ilustrowanej kroniki wy-
darzeƒ”. Bardzo wiele zale˝y od inwencji dzieci oraz od pomys∏owoÊci nauczyciela.
Formy i metody pracy sà dowolne. Najwa˝niejsze jest takie oddzia∏ywanie na dzieci, aby umie-
j´tnoÊci, wiedza i wnioski p∏ynàce z proponowanych zaj´ç pomog∏y im byç bezpiecznymi we
wszystkich sytuacjach.
3
•
Pogadanki
•
Quizy
•
Wystawy prac dzieci
•
Umiej´tnoÊç pracy w grupie
•
SamodzielnoÊç w rozwiàzywaniu problemów
Poznanie szczegó∏owych zasad bezpiecznego i rozwa˝nego zachowania si´:
•
Podczas posi∏ków
•
¸amig∏ówki
•
Kolorowanki
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates