[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->PROGRAM NAUCZANIATECHNOLOGIA INFORMACYJNAINFORMATYKAI Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w ChorzowieOPRACOWANIEZespół Przedmiotowy Informatyków:mgr Wojciech M. Kwaśny – Przewodniczący Zespołu Przedmiotowegomgr Jarosław Pawlikowski – nauczyciel informatykiCHORZÓW 2004Wojciech Kwaśny, Jarosław PawlikowskiSpis treści.1. Cele edukacyjne--------------------------------------------------------------------------------------- 32. Treści nauczania---------------------------------------------------------------------------------------53. Szczegółowe cele kształcenia i poziomy wymagań dla wszystkich blokówprogramu nauczania-----------------------------------------------------------------------------------74. Program nauczania w cyklu dwugodzinnym----------------------------------------------------- 155. Zasady oceniania-------------------------------------------------------------------------------------196. Wymagania edukacyjne----------------------------------------------------------------------------- 207. Regulamin pracowni informatycznej--------------------------------------------------------------288. Informatyka------------------------------------------------------------------------------------------- 299. Informatyka – wymagania edukacyjne------------------------------------------------------------ 30Strona 2 z 36Program nauczania przedmiotu technologia informacyjna i informatyka1.Cele edukacyjne.Podstawa programowaprzedmiotu technologia informacyjna została opublikowanaw Dzienniku Ustaw Nr 61 z dnia 19 czerwca 2001 r. poz. 625 na podstawieRozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. Program informatykizostał oparty na treściach programu nauczaniaElementy informatykizatwierdzonymprzez Ministerstwo Edukacji Narodowej pismem DKO – 723 – 11/99PMUz dnia 15 kwietnia 1999 roku, programie nauczaniaTechnologia informacyjnaEdward Krawczyński, Zbigniew Talaga, Maria Wilk (numer dopuszczenia:DKOS-4015-91/02) oraz programie nauczania Informatyka Ireneusz Bujanowski,Zbigniew Talaga (numer dopuszczenia: DKOS-5002-5/03)A. Cele edukacyjne.a) Wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputeremoraz narzędziami i metodami informatyki.b) Przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym się społeczeństwieinformacyjnym.B. Zadania szkoły.a) Stworzenie warunków do korzystania ze sprzętu oraz programów komputerowychwspomagających różne dziedziny nauczania.b) Wspomaganie rozwoju umiejętności analizowania i rozwiązywania problemówz zakresu nauczania szkolnego i codziennego życia z wykorzystaniem odpowiedniodobranych metod i środków informatycznych.c) Pogłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności informatycznych wyniesionychz poprzednich etapów edukacyjnych.C. Treści.a) Opracowywanie dokumentów o rozbudowanej strukturze, zawierających informacjepochodzące z różnych źródeł.b) Rozwiązywanie zadań z zakresu różnych dziedzin nauczania z wykorzystaniemprogramów komputerowych i metod informatyki.c) Podstawowe formy organizowania informacji w bazach danych spotykanychStrona 3 z 36Wojciech Kwaśny, Jarosław Pawlikowskiw otoczeniu ucznia. Wyszukiwanie informacji w bazach danych; formułowanierozbudowanych zapytań.d) Korzystanie z informacji związanych z kształceniem, pochodzących z różnych źródełoraz komunikowanie się poprzez sieć.e) Wspomaganie prezentacji prac uczniów z zastosowaniem programów komputerowych.Prezentacja w sieci.f) Rozwój zastosowań komputerów. Prawne i społeczne aspekty informatyki.D. Osiągnięcia.a) Opracowywanie dokumentów z wykorzystaniem różnych narzędzi informatycznychi różnych źródeł informacji.b) Tworzenie prezentacji z wykorzystaniem programów komputerowych.c) Posługiwanie się programami komputerowymi i metodami informatyki w uczeniu sięi rozwiązywaniu problemów.d) Korzystanie z dostępnych źródeł informacji za pomocy komputerów.e) Komunikowanie się z wykorzystaniem sieci komputerowej.E. Cele wychowawcze.a) Przestrzeganie zasad poszanowania własności intelektualnej, w tym wyrabianieposzanowania efektów prac innych, użytkowania licencjonowanego oprogramowaniakomputerowego.b) Szanowanie określonych przez nauczyciela zasad związanych z gospodarowaniemzasobami dostępnymi w pracowni komputerowej. Wyrabianie nawyku pilnowaniaporządku na stanowisku pracy.c) Przekonanie o konieczności przestrzegania regulaminów i innych poleceń nauczycieliw zakresie wykorzystania technologii informacyjnej w szkole oraz potrzebiepodejmowania wysiłku intelektualnego.d) Doskonalenie umiejętności dyskusji w grupie i z przełożonymi, przestrzeganie zasadetycznych i kultury języka przy komunikacji, także za pośrednictwem sieci lokalnejw sytuacjach takich jak m. in. wymiana plików, komunikatów itp.e) Wyrabianie postawy życzliwości i wzajemnego wspierania się we wspólnymwykonywaniu zadań według jasno określonych reguł.f) Wyrabianie nawyków szanowania kultury w procesach globalnej wymiany informacjii użytkowaniu ojczystego języka zgodnie z powszechnie obowiązującymi zasadami.Strona 4 z 36Program nauczania przedmiotu technologia informacyjna i informatykag) Poznanie i przestrzeganie zasad ekonomicznej pracy w sieci Internet, w tymposzanowanie czasu.h) Przekonywanie uczniów i egzekwowanie tego, aby nie wchodzili w sieci Internet nastrony nacjonalistyczne, pornograficzne.i) Szanowanie wszystkich użytkowników globalnej sieci, w tym użytkownikówanonimowych.j) Promowanie przez uczniów sieci w Internet lokalnych społeczności, takich jak rodzina,szkoła, region, miejscowość.k) Przekonanie uczniówdydaktycznym.o konieczności przestrzegania dyscypliny w procesie2. Treści nauczania.Lp.TREŚCI NAUCZANIALiczba godzinUWAGII. Wiadomości wstępne11. Przepisy i regulaminy obowiązujące w szkolnej pracownikomputerowejII. Podstawy technologii informacyjnej.21. Informacje ogólne.2. Przegląd sprzętu oraz oprogramowania komputerowego.III. Środowisko Windows51. Instalacja, uruchamianie i zamykanie systemu Windows.2. Pulpit, jego użytkowanie, profile użytkownika.3. Pliki, skróty, foldery.4. Instalacja i deinstalacja aplikacji.5. Instalacja i obsługa urządzeń peryferyjnych.6. Konfiguracja systemu za pomocą Panelu sterowania.7. Metody uruchamiania aplikacji.IV. Lokalne sieci komputerowe.41. Podstawowe topologie sieci komputerowych.2. Ochrona plików i folderów.3. Zasady udostępniania plików i folderów.4. Komunikacja w lokalnej sieci komputerowej.V. Globalne sieci komputerowe.81. Sieć Internet – wprowadzenie.2. Funkcje przeglądarek internetowych.3. Metody i sposoby korzystania z serwisów WWW.4. Poczta elektroniczna.5. Usługi: FTP, TELNET, LYNX.6. Wymiana informacji sieć – telefon komórkowy.7. Usługi komunikacyjne w globalnych sieciach komputerowych.VI. Podstawy edycji tekstów.81. Zasady tworzenia oraz redagowania dokumentów.2. Zapisywanie i odczytywanie dokumentów.3. Organizacja widoku strony.4. Redagowanie podstawowych dokumentów urzędowych.5. Tabulatory i tabele.6. Warstwa graficzna edytora oraz wprowadzanie grafiki zewnętrznejdo dokumentu tekstowego.7. Edytor równań matematycznych.8. Mechanizmy usprawniające redagowanie dokumentów tekstowych.Strona 5 z 36
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates