[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->nowe centrum WrocławiaCentrum ŚwiebodzkieSpis treści:1. Zakres, cel i autorzy opracowania2. Zarys historyczny3. Opis obecnej sytuacji4. Możliwe połączenia Szybkiej Kolejki Miejskiej z Dworca Świebodzkiego5. Komunikacja samochodowa w rejonie Centrum Świebodzkiego6. Propozycje zagospodarowania obszaru Centrum Świebodzkiego7. Wnioski8. Wizualizacje25689101819Zakres Opracowania:Ogólna koncepcja zagospodarowania przestrzennego terenów w rejonie zaplecza Dworca ŚwiebodzkiegoCel Opracowania:Wstępna koncepcja dla PKP S.A. i UM Wrocławia do sporządzenia Miejscowego Planu Zagospodarowa-nia Przestrzennego dla Rejonu Dworca Świebodzkiego oraz wniosków do zmiany Studium uwarunko-wań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy WrocławAutorzy Opracowania:Tomasz Korolkiewicz – autor koncepcjiIgor Gisterek – konsultacja ds. kolejowychPrzemysław Filar – opracowanie graficzneBartłomiej Knapik – opracowanie tekstoweAutorzy opracowania ogólnej koncepcji zagospodarowania przestrzennego terenów w rejonie za-plecza Dworca Świebodzkiego są związani zeStowarzyszeniem Wratislaviae AmiciorazTowarzy-stwem Upiększania Miasta Wrocławia.Niniejsze opracowanie jest pracą społeczną, jednak autorskieprawa osobiste pozostają przy zespole. Autorzy traktują je jako propozycję alternatywną do rozwa-żanych dotychczas, pojawiających się w mediach – tym samym deklarują chęć dalszej współpracyprzy opracowaniu szczegółowej koncepcji.C e n t r u mŚ w i e b o d z k i e•n o w ec e n t r u mW r o c ł a w i aZarys historyczny:Obszar Centrum Świebodzkiego został historycznie ukształtowany przez budowę dwóch linii kolejo-wych i dworców: w 1844 roku dworca Marchijskiego (jedyny ślad po nim to wieżyczka przy pętli autobu-sowej) i linii Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej (Niederschlesich – Markische Eisenbahn), łączącej Wrocławz Berlinem, w 1843 roku dworca Świebodzkiego i linii Świdnicko – Świebodzkiej (Breslau – Schweidnitz– Freiburger Eisenbahn), łączącej Wrocław z Świdnicą, Wałbrzychem, Świebodzicami i Jelenią Górą. Odzachodu rejon ten ograniczony został wybudowaną w 1856 roku linią kolei Górnośląskiej do Poznania.W latach 1872 – 1884 funkcjonował w tym rejonie także dworzec Miejski Kolei Prawego Brzegu Odry,przy obecnej ul. Braniborskiej – dziś już nie istniejący.5Tereny położone na wschód od obu dworców zagospodarowane zostały jako zespoły ekspedycjitowarowej, taboru i zaplecza technicznego dworców (dziś organizowane jest tam targowisko). Zlo-kalizowane zostały tam liczne bocznice i tory postojowe, a przy nich długie parterowe magazynykryte dwuspadowymi dachami, rampy dla rozładunku i załadunku towarów, a także hale postojowedla wagonów, lokomotywownie, zakłady konserwacji taboru oraz zabudowania mieszkalne dla pra-cowników kolei.Z racji dobrego skomunikowania z terenami kolejowymi i łatwością budowy bocznic w tym rejonielokowały się liczne zakłady przemysłowe, fabryki, składy materiałów i hale hurtu towarowego.W latach 1879-1884 koleje na terenie Niemiec zostały upaństwowione. Po otwarciu w 1857 rokuDworca Głównego – dworzec Marchijski stracił uprzywilejowaną pozycję stacji łączącej Wrocławz Berlinem i w 1908 obsługiwał jedynie ruch podmiejski do Leśnicy. Wtedy to przekształcono go naDworzec Towarowy Zachodni. Ostatecznie, po II WŚ został zlikwidowany. Ten sam los spotkał na po-czątku lat dziewięćdziesiątych Dworzec Świebodzki.Na terenach kolejowych pozostałych po obu dworcach funkcjonują obecnie składy węgla, punktyskupu, w licznych magazynach różnego rodzaju hurtownie, składy materiałów, a w niedziele targo-wisko. Większość torów została już dawno rozebrana, dla ruchu towarowego wykorzystywanych jestzaledwie klika bocznic.Stowarzyszenie Wratislaviae AmiciTowarzystwo Upiększania Miasta WrocławiaC e n t r u mŚ w i e b o d z k i e•n o w ec e n t r u mW r o c ł a w i aOpis obecnej sytuacji:Obszar zaplecza Dworca Świebodzkiego to dziś największa niezagospodarowana „dziura” w mieście,wymagająca rewitalizacji i zmiany dotychczasowej funkcji. Centralne położenie na mapie miasta, ła-twość skomunikowania go z obecnymi lub przyszłymi strategicznymi rejonami sprawia, że teren tenma olbrzymi potencjał.Realizacja Projektu Centrum Świebodzkiego wymaga ścisłego porozumienia między Gminą Wrocławi PKP, strategicznymi właścicielami większości terenów. Projekt Centrum Świebodzkiego nie będziemożna w pełni zrealizować bez wsparcia Władz Miasta, w których kompetencjach leży występowa-nie do właściwego Ministra o pozyskanie pozostałych terenów należących do Skarbu Państwa, będą-cych w użytkowaniu wieczystym innych podmiotów.6LotniskoTerenyExpoCentrumŚwiebodzkieParkBiznesuStareMiasto7CentrumPołudnioweNajważniejszą kwestią mającą znaczący wpływ na kształt przyszłego zagospodarowania tego obsza-ru jest funkcja jaką pełnić ma w przyszłości Dworzec Świebodzki. Czy ma ponownie zostać czołowymdworcem kolejowym, czy zostać wykorzystany jako stacja Szybkiej Kolejki Miejskiej, czy też zostaćostatecznie przekształcony dla pełnienia nowej funkcji.Kwestia ta wymaga szczegółowego opracowania i rozstrzygnięcia w szerszej skali: obsługi eurore-gionu, obszaru kraju, województwa, satelitarnych miast aglomeracji wrocławskiej i poszczególnychdzielnic samego miasta. Nie podejmując się rozstrzygnąć jednoznacznie tej kwestii autorzy niniej-szego opracowania rozważyli kilka wariantów tak z wykorzystaniem Dworca Świebodzkiego w jegofunkcji kolejowej, jak i rezygnując z tej funkcji (tak czasowo jak i na stałe).rys. 2Dzięki właściwej polityce przestrzennej ma szansę stać się nową dzielnicą o wielkomiejskim charakte-rze i przejąć funkcję nowoczesnego centrum Wrocławia. Teren można i jak się wydaję należy maksy-malnie wykorzystać dzieląc go na jak najwięcej średniej wielkości działek budowlanych, które będziemożna sprzedać inwestorom.Stowarzyszenie Wratislaviae AmiciTowarzystwo Upiększania Miasta WrocławiaC e n t r u mŚ w i e b o d z k i e•n o w ec e n t r u mW r o c ł a w i aMożliwe połączenia Szybkiej Kolejki Miejskiej SKM z Dworca Świebodzkiego:Przy założeniu wykorzystania Dworca Świebodzkiego na potrzeby Szybkiej Kolejki Miejskiej należyrozważyć możliwe do skomunikowania obszary miasta.Komunikacja samochodowa w rejonie Centrum Świebodzkiego:Autorzy opracowania wzięli pod uwagę nie tylko wszystkie trasy istniejące w Studium uwarunkowańi kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia, ale także trasy, które można i jak się wyda-je należałoby zaprojektować. Konieczność wytyczenia nowych tras komunikujących obszar CentrumŚwiebodzkiego wynika z chęci maksymalnego wykorzystania okazji, jaką jest projektowanie od nowatak dużego terenu leżącego w bezpośredniej bliskości Starego Miasta. Wytyczenie nowych tras wy-daje się także sensowne, biorąc pod uwagę konieczność dodatkowego skomunikowania obszarówuwalnianych dla tkanki miejskiej poprzez przekształcenie ich z terenów kolejowych w Centrum Świe-bodzkie. Jeśli teren ten w przyszłości ma być atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów trzeba już naetapie koncepcji zagęścić siatkę ulic.–Trasa Strzegomskaod placu Orląt Lwowskich do poszerzonej w rejonie stacji W-w Gądów ul. Strze-gomskiej, łącząca centrum z osiedlami Nowy Dwór i Muchobór Wielki oraz z lotniskiem,–Śródmiejska Trasa Południowałącząca pl. Strzegomski z poszerzoną ul. Szpitalną / Zdrową, komuni-kująca centrum z dzielnicami wschodnimi, zachodnimi i południowymi miasta,– Trasa Świebodzka(do tej pory nie pojawiła się w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodaro-wania Przestrzennego Wrocławia) od pl. Orląt Lwowskich biegnąca równolegle do linii kolejowej doskrzyżowania z ul. Klecińską i dalej łącząca się zTrasą Czeską– jako alternatywa dla przeciążonej ul.Grabiszyńskiej. Doskonale komunikuje Centrum miasta z obszarem Węzła Bielańskiego, a także z tere-nami obecnych ogródków działkowych położonych po obu stronach ul. Klecińskiej, które ostatecznieustąpią miejsca zabudowie miejskiej, natomiast dzięki przedłużeniuTrasy Muchoborskiejod ul. Kle-cińskiej doTrasy Świebodzkiejkomunikująca Centrum również z lotniskiem,– Trasa Nabycińska– (również nie pojawiła się jeszcze w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospo-darowania Przestrzennego Wrocławia) będąca przedłużeniemTrasy Świebodzkiejw kierunku północ-nym – od ul. Nabycińskiej przecinająca pl. Solidarności, ul. Długą i komunikując Kępę Mieszczańska,mostem przez Odrę do pl. Strzeleckiego, jako alternatywa dla zatłoczonej ul. Podwale, komunikująctym samym Centrum z dzielnicami północnymi miasta.Sieć ulic lokalnych na terenie Centrum Świebodzkiego, poza wyżej opisanymi, projektuje się tak, by mak-symalnie nawiązać do siatki ulic z poza obszaru, dzieląc go na kwartały o zbliżonych powierzchniach, wy-znaczając place i skwery na ich skrzyżowaniach. Część ulic lokalnych można urządzić jako ciągi piesze.8rys. 5Kierunki, które mógłby w przyszłości obsługiwać Dworzec Świebodzki jako stacja Wrocławskiej SKMto zdaniem autorów opracowania:– W-w Port Lotniczy / W-w Leśnica przez stacje W-w Muchobór, W-w Nowy Dwór i W-w Żerniki (linia273 Wrocław Główny – Szczecin Główny),– W-w Psie Pole przez przebudowaną obecną stację W-w Mikołajów (linia 271 Wrocław Główny – Po-znań Główny) i budując łącznik z Dworca Świebodzkiego (rys. poniżej), projektowaną stację przyul. Długiej, stację W-w Nadodrze, projektowaną stację przy byłym Browarze Piastowskim,– w przypadku budowy tunelu pod Centrum, zamknąć linię na Psie Pole przez: projektowane pod-ziemne stacje Świdnicka/Podwale, Galeria Dominikańska, Plac Grunwaldzki, Hala Stulecia/ZOO,Biskupin – następnie w poziomie „0” przekroczyć kanały Odry i poprzez linię 292 Jelcz Miłoszyce- Wrocław Osobowice i stację W-w Swojczyce połączyć się z linią Psie Pole – Nadodrze.9rys. 6rys. 7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates