[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTALCENIA
W ZAWODZIE OPIEKUN MEDYCZNY
SYMBOL
CYFROWY
513[02]
y'
I{
Akceptujp:
Zatwierdzam:
w/z MINBSTRA
Minister Edukacji Narodowej
Warszawa 2007
I.
OPlS
ZAWODU
1.
W
wyniku ksztatcenia w zawodzie absolwent powinien umiec:
I)rozpoznawac problemy opiekuncze osoby chorej i niesamodzielnej;
2)
wspotpracowa~z pielegniarkq w zakresie planowania i realizowania planu
opieki nad osobq chorq i niesamodzielnq;
3) pomagaC pielegniarce podczas wykonywania zabiegbw pielegniarskich;
4) wykonywat polecenia pielegniarki
i
lekarza dotyczqce opieki nad osobq chorq
i niesamodzielnq;
5) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb zwiqzanych
z utrzymaniem ciata w czystosci;
6) wykonywac zabiegi higieniczne u osoby chorej i niesamodzielnej;
7) wykonywac czynnosci zwiqzane z utrzymaniem czystosci i estetyki tozka
oraz najbliiszego otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej;
8) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb zwiqzanych
z odzywianiem;
9) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb zwiqzanych
z wydalaniem;
10) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w utrzymaniu aktywnosci ruchowej;
1
1
) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w uzytkowaniu przedmiotow
ortopedycznych i sprzetu rehabilitacyjnego;
12) stosowac urzqdzenia, przybory i narzedzia niezbqdne podczas wykonywania
czynnosci higienicznych;
13) dezynfekowac i konsetwowaC przybory i narzedzia stosowane podczas
wykonywania zabiegow pielegniarskich;
14) zapewr~iat osobie chorej i niesamodzielnej bezpieczenstwo podczas
wykonywania zabiegow higienicznych;
15) dokumentowac wykonane zabiegi higieniczne;
16) nawiqzywac i utrzymywac kontakty miedzyludzkie;
17) pomagac osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do warur~kowzycia
w szpitalu oraz zmian zwiqzanych z przewleklq chorobq lub starosciq;
18) poniagac osobie chorej i niesamodzielnej w komunikowaniu sie z rodzinq,
zespotem opiekuriczym i terapeutycznym oraz z ir~nyrnipacjentami;
19) udzielac wsparcia emocjonalnego osobie chorej i niesamodzielnej oraz jej
rodzinie;
20) przestrzegac przepisow sanitarno-epidemiologicznych podczas wykonywania
zadah zawodowych;
21) popularyzowa6 zachowania prozdrowotne;
22) przestrzegac przepisow bezpieczenstwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpoiarowej oraz ochrony srodowiska;
23) udzielac pierwszej pomocy w stanach naglego zagrozenia zdrowotnego;
24) organizowac stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
25) przestrzegac przepisow Kodeksu Pracy dotyczqcych praw i obowiqzkow
pracownika i pracodawcy oraz warunkbw pracy;
26) przestrzegac przepisow prawa dotyczqcych wykonywanych zadan
zawodowych;
27) postepowac zgodnie z zasadami etyki;
28) korzystac z roznych zrodet informacji.
Ksztaltowanie postaw przedsiebiorczych oraz przygotowanie do wejscia na rynek
pracy powinno przebiegac zarowno w trakcie ksztalcenia zawodowego, jak
i podczas realizacji zajec edukacyjnych ,,Podstawy przedsi~biorczosci".
2. Absolwent szkoty ksztalcqcej w zawodzie opiekun medyczny powinien byc
przygotowany do wykonywania nastepujqcych zadari zawodowych:
1) rozpoznawania i rozwiqzywania problemow opiekunczych osoby chorej
i niesamodzielnej o roznym stopniu zaawansowania choroby i w roznym
wieku;
2) pomagania osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu podstawowych
potrzeb biologicznych;
3) pomagania osobie chorej i niesamodzielnej w podtrzymywaniu aktywnosci
spolecznej
;
4) aktywizowania osoby chorej i niesamodzielnej do zwiekszania samodzielnoSci
iyciowej;
5) zapewniania osobie chorej
i
niesamodzielnej bezpieczenstwa fizycznego
i
psychicznego;
6) zapewniania osobie chorej i niesamodzielnej higienicznych war~~nkow
otoczenia;
7)
wykonywania zabiegow higienicznych;
8) wspotdziatania
z
zespotem opiekunczym i terapeutycznym;
9)
asystowania pielegniarce podczas wykonywar~iazabiegow pielqgniarskich;
10) uiytkowania urzqdzeh, przyborow oraz narzedzi do wykonywania zabiegow
higienicznych;
11) konserwacji przyborow i narzedzi stosowanych podczas wykonywania
zabiegow pielqgniarskich;
12) popularyzowania zachowari prozdrowotnych.
II. BLOKI PROGRAMOWE
Zakres umiejqtnosci i tresci ksztalcenia, wynikajqcy z opisu zawodu, zawierajq
nastqpujqce bloki programowe:
1) medyczne podstawy zawodu;
2)
opieka nad osobq chorq i niesamodzielnq;
3) podstawy dzialalnosci zawodowej.
BLOK: MEDYCZNE PODSTAWY ZAWODU
I.
Cele ksztalcenia
Uczen (sluchacz) w wyniku ksztalcenia powinien umiec:
1) poslugiwac siq podstawowq terminologiq z zakresu anatomii, fizjologii,
patologii, higieny i promocji zdrowia;
2) wyjasniac budowq
i
czynnosci ukladow oraz narzqdow czlowieka;
3) wyjasniac pojqcia zdrowia i choroby;
4)
charakteryzowat czynniki chorobotworcze;
5) charakteryzowaC zrodla i drogi szerzenia siq chorob;
6) okreSlaC wplyw czynnikow Srodowiskowych na zdrowie czlowieka;
7)
wyjaSniaC podstawowe procesy patologiczne;
8) opisywaC objawy charakterystyczne dla schorzen poszczegolnych uktadow;
9)
wyjasr~iacznaczenie przestrzegania higieny dla zdrowia czlowieka;
10) przestrzegac zasad aseptyki i antyseptyki;
11) zapobiegac wystqpowaniu zakazeri szpitalnych;
12) stosowac procedury dotyczqce postqpowania z odpadami medycznymi;
13) charakteryzowac zachowania sprzyjajqce i zagraiajqce zdrowiu;
14) uczestniczyC w tworzeniu zdrowego i przyjaznego dla osoby chorej
srodowiska;
15) planowac dzialania prozdrowotne;
16) prowadzik edukacjq w zakresie higieny osobistej i otoczenia;
17) stosowat zasady profilaktyki chorob;
18) charakteryzowac system organizacji ochrony zdrowia
i
pomocy spolecznej
w Polsce.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Po zniszczeniu przeszłości przyszedł czas na budowanie przyszłości. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates